Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Regiojet versus České dráhy-omyly a pravdy

V poslední době se startem žlutých vlaků bylo napsáno hodně. Tento článek se pokusí objasnit nečastější omyly lidí, nebo vznikající fámy.

1. To umí každý, vyzobávat rozinky na lukrativní trati Praha-Ostrava. Proč Regiojet nejezdí na jiných tratích ?

Protože na ty méně rentabilní tratě nedostávají dotace jako České dráhy. Jezdí na své podnikatelské riziko.

2. Ohlasy na čistotu a interiér vesměs pozitivní - někteří tvrdí, že za určitou dobu to bude stejné jako u Českých drah (ČD)-špíně a vandalismu se prý neubrání.

Omyl. Myslím, že nebude. Tzv. systém ochrany vagónů je u Regiojet propracován. To znamená, že ve vlaku ČD přijde průvodčí, zkontroluje jízdenky a má tendenci se někde lidově řečeno zašít. V tu chvíli začíná případný ráj vandalů a destruktorů čistoty - beze svědků. U žlutého dopravce neustále chodí obsluha roznášející jídlo a pití, takže mají přehled, kdo co vyvádí, kdo navštívil WC atd. A před svědky málokdo bude ničit a špinit. Nehledě na obsazenost ostatními cestujícími.

3. Bezpečnost dopravy je slabá, strojvedoucí nezkušení - vlak jede na červenou, přejede nástupiště.

Dle info z různých médií a vyhodnocení to bylo tak, že vlaky Regiojet a EC nejely proti sobě, ale za sebou. Událost se ještě vyšetřuje a jedna z verzí je také ta, že Regiojet pokračoval do další stanice po dohodě či příkazu s dispečerem, z důvodu, aby jej EC nedojel, neboť některé vlaky mají max. rychlost 160 km/h a Regijet pouze 140.

U přejetí nástupiště v Hranicích na Moravě prý neodhadli brzdnou dráhu a k nástupišti museli couvat.

4. Žlutý dopravce jezdí za dumpingové ceny, aby zlikvidoval konkurenci.

Naopak si myslím, že spíše ČD jsou předražené. A když slevnily na Praha-Ostrava, majitelé draze koupených slevových IN karet zapláčou, neboť slevu mají teď všichni, nebo sleva už není tak výrazná.

A když jsme u těch podhodnocených cen, žlutí byli popotahováni za to, že kdysi jezdili akčně za 50 Kč Praha Brno, ale ČD jezdilo dokonce za 35 Kč ! A na ty nikdo nic neměl, přitom ztráty ČD se kryjí dotacemi z našich daní !

5. S ČD je to lepší, přijdu do vlaku, zkontrolují mi lístek a mohu spát a neobtěžují mne dotazy a pitím, jídlem či tiskem.

Pokud nechci být rušen, dá se říct dopředu stevardům. Někteří cestující zase kávu či čaj uvítají. Nikdy se nezavděčíte všem.

6. Vagóny a lokomotivy Regiojet jsou staré.

Nové nejsou, ale jsou rozhodně mladší a modernější, než většina vozů ČD. Oddíly po 4, po 6, velkoprostor, místenky zdarma. Loko jsou méně jeté a upravené pro provoz a rychlost 140 km/h. Navíc bývalá rakouská jednička jezdí nyní jako dvojka.

 

Nejsem zastánce ani odpůrce těchto dvou nynějších rivalů. Jen bych chtěl podotknout, že žlutý dopravce nedostal nic od státu, tedy z našich daní. Naopak musel zaplatit lokomotivy, vagóny, servis, dopravní cestu, a další a další náklady :

9 lokomotiv - jedna á zhruba 55 milionů Kč = 495 mil. Kč (nová loko stojí asi 100 mil.)

cca 20 vagonů - jeden za cca 28 mil. = 560 mil. Kč

(vagóny 1.třídy jsou ještě objednány a budou asi za měsíc)

Zde vidíme, že do vozidel jsou investice dohromady přesahující miliardu Kč. Já osobně bych se bál investovat tolik peněz. A to ještě nepočítám rekonstrukce a úpravy vagónů, školení personálu atd.

Pendolino je na trati Praha-Ostrava nejrychlejší. Ale...za jakou cenu ? Již od 90. let se plánovalo a cca 5 let rodilo jeho zrození pro běžný provoz. Je jen sedm souprav, jedna stála 700 mil. Kč, tedy skoro 5 miliard všechny. A státní garance k tomu další 2 miliardy. Servis je prý velmi drahý a naklápění a vyšší rychlost v zatáčkách se moc nevyužije. I kdyby jezdilo plně vytíženo, nikdy se nezaplatí, je na něm ztráta 300 mil. ročně.

Poslední dobou prolétla zpráva, že ČD koupí 16 nových souprav moderních vlaků SIVIC (Siemens Viagio Comfort), známých pod obchodním názvem rakouských drah Railjet. Cena je 200 mil. EUR neboli 5 miliard Kč. Ale...dodány budou v r. 2013-2014 ! Takže do provozu půjdou bůhví kdy ! To už tu zřejmě bude jezdit i Leo Expres Leoše Novotného (od 12/2012). Takže bych řekl lidově, že přijdou s křížkem po funuse....

Ale počítejme dál. Přesná čísla nejsou známa, ale alespoň přibližně. V současné době je v každém vagónu Ragiojetu 48 míst, jezdí 4-5 vagónů. Počítejme průměrnou obsazenost vlaku dejme tomu 150 platících lidí. Průměrnou cenu jízdenky budeme počítat 300 Kč. Počítejme také, že bude jezdit asi 7x denně- Záměrně to trošku nadsadím :

jeden spoj 150x300 = 45 000 Kč tržba bez nákladů

45 000 krát 7 párů  vlaků - 45 000 x 14 = 630 000 Kč denně tržba od cestujících

Nebudeme zde počítat pro zjednodušení již provozní náklady jako je pronájem dopravní cestu, personál, servis, energie, pití zdarma, noviny atd., neboť nevím jejich ceny. Pro zjednodušení uvedeme provozní náklady dejme tomu 150 000 denně.  Zbývá 500 000 zisku denně, takže návratnost investice 1 miliardy zkusím spočítat takto :

1 000 000 000 děleno 500 000 =  2 000 dní (což je asi 5,5 roku !)

Nechci hodnotit, zda je pět a půl roku hodně nebo málo pro návratnost investice. Ve skutečnosti si myslím, že to bude mnohem déle, neboť Regiojet musel najet spousty jízd ve zkušebním provozu na vlastní náklady. Provozní náklady tedy mohou být mnohem vyšší. U Pendolin to radši počítat ani nebudu....

Proč to tedy Radim Jančura dělá ? Chce ukázat nejen lidem, ale i krajům a ministerstvu dopravy, že to umí. A zkostnatělé ČD musejí začít něco dělat. Jde a půjde hlavně o dotace. A pokud ČD si účtují za nevytížené vlaky nyní až 120 Kč za km, zdravá konkurence toto srazí na minimum. Také systém účtování dotací by se měl změnit. Nepodporovat to, aby dopravce vozil jen vzduch, ale aby byl motivován sehnat co největší počet cestujících.

A to pak přinese úspory ze státní zadlužené kasy nevídané. Doufám, a doufejte také se mnou.

P.S. Prosím nekamenujte mne v diskusi za uváděná čísla a analýzy. Snažil jsem se najít relevantní info a udělat takovou malou úvahu.

Jinak s Regiojetem zatím nepojedu...nemohu, neboť mám 3 hafíky a ti tam zatím nesmí. Takže možná jen služebně. Pendolinem jsem už jel, ale je v něm méně místa, než v klasických vagónech...

Autor: Libor Dohnal | pondělí 3.10.2011 3:43 | karma článku: 24,75 | přečteno: 4274x
  • Další články autora

Libor Dohnal

Návrat do normálního života ? Dle vlády už nikdy ! Proč ?

Jinak řečeno návrat do normálního stavu už nikdy. Stanovených neustále měněných čísel se nedá nikdy dosáhnout...

27.4.2021 v 16:38 | Karma: 32,24 | Přečteno: 1015x | Diskuse| Ostatní

Libor Dohnal

Otevřený dopis ŘSD a těm, kdo odpovídají za katastrofální stav dálnic v ČR !!!

Dobrý den, jsem rozhořčen nad situací na našich dálnicích a i silnicích. Dálniční známku jsem si koupil po 5 letech a už si ji zase hezky dlouho nekoupím.

18.7.2016 v 18:50 | Karma: 34,23 | Přečteno: 1516x | Diskuse| Cestování

Libor Dohnal

Banka mi bezdůvodně ruší účet !

Stalo se to někomu z Vás ? Nemyslím ty, kteří měli účet na nule či dokonce v mínusu. Nebo ty, kdo neměli žádné obraty na něm. Já nebyl v tzv. nepovoleném debetu, na účet chodí pravidelné platby a výplata od r.1994, měsíčně jsem poctivě platil za vedení účtu a za několik desítek plateb včetně SIPa, nebyl jsem na BL-black list(zakázané účty). Na stránkách banky se lze dočíst reklamního sloganu "S jedním číslem účtu můžete prožít celý život" - ano můžete, ale neprožijete...ano-reklama je od slova klam.

4.3.2013 v 7:11 | Karma: 17,41 | Přečteno: 2174x | Diskuse| Ostatní

Libor Dohnal

Pseudospravedlnost pro vyvolené alias Janoušek na svobodě ?!

Tak si to představte. Jede si pán nalitej v autě. Narazí do jiného. Je asi viník nehody-má nabourán předek-nedodržel bezpečnou vzdálenost. Ale to není vše. Ujíždí z místa nehody. Úmyslně před svědky přejede druhou účastnici nehody, prý cizinku (dobrá reklama naší republiky). Neposkytne pomoc, ujíždí, utíká. Až jej chytí, začne si hrát na hodného...tolik víme zatím ze zpráv. Co následuje a bude dál ?

24.3.2012 v 1:12 | Karma: 41,13 | Přečteno: 5217x | Diskuse| Ostatní

Libor Dohnal

Stop okrádání státu a poctivých občanů ! Co pomůže ?

Kdysi většina z nás věřila, že když se skoncuje s totalitou a nesvobodou, tak u nás bude lépe. Než se skoro úplně "vypařilo" naše národní bohatství, nejvyšší politici a jejich spřízněnci a kamarádíčkové si tiše hrabali. Nyní mohou dále legálně krást jen tím, že navýší státní dluh, který mají splácet ne oni zloději, či všehoschopní, kteří tzv. hospodařením neboli alias velkolepým rozhazováním šli stále do větších mínusů.

14.7.2011 v 15:40 | Karma: 23,81 | Přečteno: 2686x | Diskuse| Ostatní

Libor Dohnal

Psí rasismus aneb omezování některých pejskařů

Tohle určitě „bolí“ spoustu pejskařů, tzv. „psí rasismus“. Jde o to, že pokud náš pes splňuje daná určitá kritéria velikostní, hmotnostní, fyzické, psychické aj., měl by se mít možnost vybraných závodů či zkoušek možnost zúčastnit.

3.1.2011 v 11:33 | Karma: 15,22 | Přečteno: 2975x | Diskuse| Společnost

Libor Dohnal

Hafíci, Vánoce, Silvestr a petardy

Jak oslavit v pohodě s pejsky konec roku k oboustranné spokojenosti ? Jak vychovat pejska, aby se nebál ? Co mu na štědrovečerní večeři dát a co nedat ? Pokusím se popsat své poznatky z praxe.

2.12.2010 v 3:17 | Karma: 12,95 | Přečteno: 2917x | Diskuse| Společnost

Libor Dohnal

Psí životopis paní Kelly Lady Scully z Kočičího údolí

¦Jelikož píši svými tlapkami dost nečitelně, nadiktuji ho svému nynějšímu páníčkovi.¦ Takže budu mu hafat a on to napíše. Samozřejmě mi přitom musí dávat pamlsky a něco dobrého do bříška.

2.12.2010 v 0:55 | Karma: 20,22 | Přečteno: 2773x | Diskuse| Společnost

Libor Dohnal

Média ! Nedělejte ze psů bestie !

Dítě spadlo z výšky mezi psy. Je mrtvé. Ale hned se neví ?!, jestli zemřelo na následky pádu a odsoudíme psy bez důkazů. Prý to bude trvat...pitva a podobné bláboly v televizi.

14.11.2010 v 3:45 | Karma: 30,87 | Přečteno: 3333x | Diskuse| Společnost

Libor Dohnal

Jací jsme na pejsky ?

Mezi lidmi je hodně rozšířeno chovatelství, zejména pejsků. Toto malé zamyšlení je zaměřeno na to, jaké máme pejsky a pejskaře. Jakým způsobem je chováme a cvičíme, pojednává tento článek, který se pokusí je zařadit do několika základních skupin.

8.11.2010 v 1:50 | Karma: 19,23 | Přečteno: 3117x | Diskuse| Společnost

Libor Dohnal

Jak uspořádat voříškiádu ? Malý návod, jak na to !

Chcete uspořádat výstavu voříšků ? Co se očekává od takovýchto výstav pejsků bez PP (průkazu původu) ? Pokusme se nyní udělat takovou exkurzi do těchto setkání pejsků a pejskařů a co je k úspěšnému pořádání výstavy třeba.

5.11.2010 v 15:21 | Karma: 15,72 | Přečteno: 2516x | Diskuse| Sport

Libor Dohnal

Diskriminace naruby pokračuje aneb stop protěžování

Mezi jednou určitou skupinou obyvatel se nevyskytuje, nebo alespoň jsem u nich nikde neviděl bezdomovce. Vždy dostanou bydlení, i když původní zničí. Je u nich také spousta invalidních důchodců, kteří ale nejezdí na vozíčku ani nechodí o berlích, prý mají tzv. "papíry na hlavu", ale zase na druhou stranu dokonce řídí auto. O kom je asi řeč ? Ano, určitě hádáte správně. V tomto se asi nemůžete mýlit.

5.11.2010 v 4:02 | Karma: 44,76 | Přečteno: 7264x | Diskuse| Společnost

Libor Dohnal

Canisterapie na Opavsku pomáhá lidem

Co je to vlastně canisterapie? Pochází ze 2 slov : canis (pes) a terapie, což vlastně znamená „psí terapie.“ Canisterapeut může psem aktivovat myšlení, paměť, komunikaci, učení se (mluvenou řeč, neverbální projevy atd.) ale i motoriku (chůzi, pohyb paží, rukou a prstů atd..Formou terapie - po stanovení si cíle s klientem - lze úzce spolupracovat s logopedem, fyzioterapeutem, pedagogem, psychologem, ergoterapeutem, gerontologem, psychoterapeutem, zdravotním personálem atd. Canisterapii lze úspěšně zařadit do okruhu sociální rehabilitace. U pejsků provádějících canisterapii je vyžadována canisterapeutická zkouška.

4.11.2010 v 20:59 | Karma: 16,99 | Přečteno: 3045x | Diskuse| Společnost
  • Počet článků 14
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 3201x
Jsem rád, když se o problémech či tématech hovoří a hlavně ať mají prostor všechny názory, pokud jsou samozřejmě v mezích slušnosti a zákonů. A nemám rád, když se pomlouvá či nepravdivě informuje za zády. Jinak mne baví poznávat krásné přírodní scenérie a krásy světa.

Seznam rubrik