Regiojet versus České dráhy-omyly a pravdy

V poslední době se startem žlutých vlaků bylo napsáno hodně. Tento článek se pokusí objasnit nečastější omyly lidí, nebo vznikající fámy.

1. To umí každý, vyzobávat rozinky na lukrativní trati Praha-Ostrava. Proč Regiojet nejezdí na jiných tratích ?

Protože na ty méně rentabilní tratě nedostávají dotace jako České dráhy. Jezdí na své podnikatelské riziko.

2. Ohlasy na čistotu a interiér vesměs pozitivní - někteří tvrdí, že za určitou dobu to bude stejné jako u Českých drah (ČD)-špíně a vandalismu se prý neubrání.

Omyl. Myslím, že nebude. Tzv. systém ochrany vagónů je u Regiojet propracován. To znamená, že ve vlaku ČD přijde průvodčí, zkontroluje jízdenky a má tendenci se někde lidově řečeno zašít. V tu chvíli začíná případný ráj vandalů a destruktorů čistoty - beze svědků. U žlutého dopravce neustále chodí obsluha roznášející jídlo a pití, takže mají přehled, kdo co vyvádí, kdo navštívil WC atd. A před svědky málokdo bude ničit a špinit. Nehledě na obsazenost ostatními cestujícími.

3. Bezpečnost dopravy je slabá, strojvedoucí nezkušení - vlak jede na červenou, přejede nástupiště.

Dle info z různých médií a vyhodnocení to bylo tak, že vlaky Regiojet a EC nejely proti sobě, ale za sebou. Událost se ještě vyšetřuje a jedna z verzí je také ta, že Regiojet pokračoval do další stanice po dohodě či příkazu s dispečerem, z důvodu, aby jej EC nedojel, neboť některé vlaky mají max. rychlost 160 km/h a Regijet pouze 140.

U přejetí nástupiště v Hranicích na Moravě prý neodhadli brzdnou dráhu a k nástupišti museli couvat.

4. Žlutý dopravce jezdí za dumpingové ceny, aby zlikvidoval konkurenci.

Naopak si myslím, že spíše ČD jsou předražené. A když slevnily na Praha-Ostrava, majitelé draze koupených slevových IN karet zapláčou, neboť slevu mají teď všichni, nebo sleva už není tak výrazná.

A když jsme u těch podhodnocených cen, žlutí byli popotahováni za to, že kdysi jezdili akčně za 50 Kč Praha Brno, ale ČD jezdilo dokonce za 35 Kč ! A na ty nikdo nic neměl, přitom ztráty ČD se kryjí dotacemi z našich daní !

5. S ČD je to lepší, přijdu do vlaku, zkontrolují mi lístek a mohu spát a neobtěžují mne dotazy a pitím, jídlem či tiskem.

Pokud nechci být rušen, dá se říct dopředu stevardům. Někteří cestující zase kávu či čaj uvítají. Nikdy se nezavděčíte všem.

6. Vagóny a lokomotivy Regiojet jsou staré.

Nové nejsou, ale jsou rozhodně mladší a modernější, než většina vozů ČD. Oddíly po 4, po 6, velkoprostor, místenky zdarma. Loko jsou méně jeté a upravené pro provoz a rychlost 140 km/h. Navíc bývalá rakouská jednička jezdí nyní jako dvojka.

 

Nejsem zastánce ani odpůrce těchto dvou nynějších rivalů. Jen bych chtěl podotknout, že žlutý dopravce nedostal nic od státu, tedy z našich daní. Naopak musel zaplatit lokomotivy, vagóny, servis, dopravní cestu, a další a další náklady :

9 lokomotiv - jedna á zhruba 55 milionů Kč = 495 mil. Kč (nová loko stojí asi 100 mil.)

cca 20 vagonů - jeden za cca 28 mil. = 560 mil. Kč

(vagóny 1.třídy jsou ještě objednány a budou asi za měsíc)

Zde vidíme, že do vozidel jsou investice dohromady přesahující miliardu Kč. Já osobně bych se bál investovat tolik peněz. A to ještě nepočítám rekonstrukce a úpravy vagónů, školení personálu atd.

Pendolino je na trati Praha-Ostrava nejrychlejší. Ale...za jakou cenu ? Již od 90. let se plánovalo a cca 5 let rodilo jeho zrození pro běžný provoz. Je jen sedm souprav, jedna stála 700 mil. Kč, tedy skoro 5 miliard všechny. A státní garance k tomu další 2 miliardy. Servis je prý velmi drahý a naklápění a vyšší rychlost v zatáčkách se moc nevyužije. I kdyby jezdilo plně vytíženo, nikdy se nezaplatí, je na něm ztráta 300 mil. ročně.

Poslední dobou prolétla zpráva, že ČD koupí 16 nových souprav moderních vlaků SIVIC (Siemens Viagio Comfort), známých pod obchodním názvem rakouských drah Railjet. Cena je 200 mil. EUR neboli 5 miliard Kč. Ale...dodány budou v r. 2013-2014 ! Takže do provozu půjdou bůhví kdy ! To už tu zřejmě bude jezdit i Leo Expres Leoše Novotného (od 12/2012). Takže bych řekl lidově, že přijdou s křížkem po funuse....

Ale počítejme dál. Přesná čísla nejsou známa, ale alespoň přibližně. V současné době je v každém vagónu Ragiojetu 48 míst, jezdí 4-5 vagónů. Počítejme průměrnou obsazenost vlaku dejme tomu 150 platících lidí. Průměrnou cenu jízdenky budeme počítat 300 Kč. Počítejme také, že bude jezdit asi 7x denně- Záměrně to trošku nadsadím :

jeden spoj 150x300 = 45 000 Kč tržba bez nákladů

45 000 krát 7 párů  vlaků - 45 000 x 14 = 630 000 Kč denně tržba od cestujících

Nebudeme zde počítat pro zjednodušení již provozní náklady jako je pronájem dopravní cestu, personál, servis, energie, pití zdarma, noviny atd., neboť nevím jejich ceny. Pro zjednodušení uvedeme provozní náklady dejme tomu 150 000 denně.  Zbývá 500 000 zisku denně, takže návratnost investice 1 miliardy zkusím spočítat takto :

1 000 000 000 děleno 500 000 =  2 000 dní (což je asi 5,5 roku !)

Nechci hodnotit, zda je pět a půl roku hodně nebo málo pro návratnost investice. Ve skutečnosti si myslím, že to bude mnohem déle, neboť Regiojet musel najet spousty jízd ve zkušebním provozu na vlastní náklady. Provozní náklady tedy mohou být mnohem vyšší. U Pendolin to radši počítat ani nebudu....

Proč to tedy Radim Jančura dělá ? Chce ukázat nejen lidem, ale i krajům a ministerstvu dopravy, že to umí. A zkostnatělé ČD musejí začít něco dělat. Jde a půjde hlavně o dotace. A pokud ČD si účtují za nevytížené vlaky nyní až 120 Kč za km, zdravá konkurence toto srazí na minimum. Také systém účtování dotací by se měl změnit. Nepodporovat to, aby dopravce vozil jen vzduch, ale aby byl motivován sehnat co největší počet cestujících.

A to pak přinese úspory ze státní zadlužené kasy nevídané. Doufám, a doufejte také se mnou.

P.S. Prosím nekamenujte mne v diskusi za uváděná čísla a analýzy. Snažil jsem se najít relevantní info a udělat takovou malou úvahu.

Jinak s Regiojetem zatím nepojedu...nemohu, neboť mám 3 hafíky a ti tam zatím nesmí. Takže možná jen služebně. Pendolinem jsem už jel, ale je v něm méně místa, než v klasických vagónech...

Autor: Libor Dohnal | pondělí 3.10.2011 3:43 | karma článku: 24,75 | přečteno: 4274x